Mihintale - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Sanneke SvR - WaarBenJij.nu Mihintale - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Sanneke SvR - WaarBenJij.nu

Mihintale

Blijf op de hoogte en volg Sanneke

23 Juli 2016 | Sri Lanka, Anuradhapura

De bakermat van het Boeddhisme in Sri Lanka, Mihintale.
Om 9 uur werden we opgehaald door onze driver, we gaan een stukje rijden, oostelijk van Anuradhapura. Niet heel ver, ongeveer, 15 km maar het beloofd druk te worden. In Anuradhapura komen veel Sri Lankanen samen om een boeddhistisch feest te vieren. Heel veel mensen in het wit, de heilige kleur. Je ziet overal tuk tuks, bussen en alles wat maar rijdt bepakt met mensen af en aan rijden. Wij moeten vanuit ons hotel langs t knooppunt, wordt n dolle boel. Het is een mooie dag, er waait een lekker briesje en dat maakt t aangenaam! Geen regen of onweer en t is ook niet vochtig. gewoon lekker. Mihintale is een heilige plek, in principe moeten we 1840 treden omhoog lopen. Maar lang leve de Lonely Planet, die geeft aan dat we via de old road halverwege kunnen parkeren en t laatste stukje kunnen lopen. Dat scheelt:). De toegang is niet duur, 500 roepies pp. De omgeving en de stoepa's zijn werkelijk schitterend, we lopen naar boven, naar de Mayaseya-dagobe, de grootste stoepa van Mihintale. Ze zeggen dat er n haar van Boeddha in ligt! Hier zijn ook veel pelgrims die wel alle trappen nemen en omdat ze er aan t renoveren zijn allemaal een zak meenemen gevuld met zand, in de andere hand een lotusbloem om te offeren. Ik dacht dat t rijst was.....jong en oud lopen naar boven en prevelen gebeden. Wij lopen er tussen, genieten van t uitzicht en de sfeer. Het is er niet groot, dus na een uurtje gaan we terug. Nou dolle boel, topdrukte. Pim ligt helemaal dubbel en weet van gekkigheid niet waar hij moet kijken, we staan een tijdje stil, maar worden vermaakt door driftig fluitende politieagenten, brommers die overal tussendoor rijden en tuk tuks die echt zich overal tussen wurmen. De driver is not happy maar uiteindelijk gaat t toch nog redelijk snel. We zijn rond lunchtijd terug in hotel, en relaxen bij de pool. Omdat t hotel afgelegen ligt eten we in het hotel. Geen straf, het is een goede keuken en t personeel aardig. Niet altijd efficiënt maar daar beginnen we inmiddels aan te wennen.