De oude kloosterstad Anuradhapura - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Sanneke SvR - WaarBenJij.nu De oude kloosterstad Anuradhapura - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Sanneke SvR - WaarBenJij.nu

De oude kloosterstad Anuradhapura

Blijf op de hoogte en volg Sanneke

22 Juli 2016 | Sri Lanka, Anuradhapura

Na ons wederom gigantisch te hebben verslapen, een uurtje later dan gepland op pad met onze driver. Richting Noorden naar de stad Anuradhapura, 140 km. Duur zou ongeveer 3 uur zijn...met wat tussenstops incl verse ramboetans en geld pinnen ( en op laten delen in briefjes van 100 roepies...bijna tas vol)...4,5 uur. Maar wat een leuke rit, je kijkt echt je ogen uit, rijstvelden, stadjes, marktjes, tuktuks, vrachtwagens en alles wat er tussen op lijkt. Alles doet mee. Heel veel schoolkinderen in kraakwitte uniforms, kleurrijke gewaden van de dames. Een dorpje gepasseerd dat duidelijk moslim is. Verder zie je deze bevolkingsgroep nauwelijks. Meer dan 70% is boeddhist, daarna 15% hindoe en dan volgt de rest. Anyway, we werden in ons hotel afgezet net buiten de stad, leuk hotel. Er zijn weinig eettentjes in de omgeving dus eten we in t hotel, wat een heerlijke verrassing is. Het lijkt niet druk. We moesten beetje opschieten, de tempels gaan om 6 uur dicht, om half 4 waren we er. Ik had t goed voorbereid en wist precies wat de hoogtepunten waren. Onze driver had uit t niets een gids gevonden en die ging mee. We hadden al eens gelezen dat dat soms gebeurd maar dt je nee kan zeggen. Maar deze man zat al in de auto voor we goed en wel snapten wat er gebeurde. We moesten flink betalen trouwens voor de entree (waren we al voor gewaarschuwd), $25 p.p.. Voor locals is t gratis. Maar wat n feest, bij de Ruwanweliseya was t enorm druk, daar is morgen een groot feest ter verering van boeddha. Echt duizenden mensen komen daar samen, slapen in de open lucht, waren zich aan t wassen in de watertjes in de omgeving. Ook de oudste heilige boom gezien en meer mooie stoepa's. T is een mix van oud en nieuw. Deze oude stad was n verloren stad overwoekerd door jungle. Nu zijn ze t aan t opknappen. Ook een knap stukje irrigatiewerk gezien bij de twin ponds, waar ook veel aapjes waren. We zien weinig toeristen trouwens. Toen t donker werd en de boel sloot, terug naar hotel, n frisse duik in de pool en daarna eten. Met 1 kok in de keuken duurde t 1,5 uur voor we t eten kregen. Ik had iets Sri Lankaans erg lekker, soort van gekruide rijst met cashew nootjes. Moe maar voldaan sluiten we de dag. Morgen een ochtend programma en in de middag chillen!