Arugambay - Reisverslag uit Arugam Bay, Sri Lanka van Sanneke SvR - WaarBenJij.nu Arugambay - Reisverslag uit Arugam Bay, Sri Lanka van Sanneke SvR - WaarBenJij.nu

Arugambay

Blijf op de hoogte en volg Sanneke

07 Augustus 2016 | Sri Lanka, Arugam Bay

We zijn inmiddels alweer 2 nachten in Arugambay. Een klein vissersplaatsje aan de oostkant van SL en dan zuidelijk. Precies de goede kant als je rond deze tijd naar t strand wil. Nou t klopt als n bus. Het is hier de droge tijd en t is hier heet, bloedheet, boven de 34 graden. Maar ons hoor je niet, t probleem vd dag is wanneer lunch, avondeten en wie wil nog n drankje. Verder luieren we op t strand onder de bomen en af en toe voeten in t water. Want de zee is hier behoorlijk wild, t is niet voor niks een vd hotspots om te surfen in Azië. T trekt een westers publiek, mn backpackers en zover we kunnen zien gezinnen. Arugambay is eigenlijk 1 straat, Mainstreet, met wat hotelletjes, guesthouses, restaurantjes en winkeltjes. Ons hotel ligt aan t strand, is basic maar we hebben airco en zeezicht. Het personeel is erg aardig. De food die zij serveren is heerlijk! Ze hebben s avonds bbq met tonijn, gamba's en calamaris, zo vanuit zee op je bord!! En dat voor 900 roepies, nog geen 6 euro!! Smullen. De vissersboten liggen op t strand langs de hele baai. Je ziet ze uitvaren en na de vangst komen ze terug. Op die enorme golven komen ze dan met n noodgang op t strand aanvaren en net als ze t zand letterlijk op vliegen klappen ze de motor omhoog. Ook n manier om aan t meren....
De golven zijn wel n dingetje, de stroming is best sterk en de golven enorm, komen met n klap op t strand neer. Best wat mensen wagen t er op en hebben lol in de golven, ik kom niet verder dan mijn enkels. Juul en Pim die wagen t het af en toe er op. Surfen is net n nivootje te hoog hier helaas, de starters gaan naar n andere baai, half uurtje hier vandaan. Dat houden we voor gezien. We downloaden nog wat boeken op de e readers, en er worden wave boards gehuurd om met de golven mee te kunnen zwemmen. Fijn allemaal. Toen we hier aan kwamen rond half 1, was onze kamer nog niet klaar. Het is hier over t algemeen op SL pas na 2 uur inchecken. Dat wordt meestal later. T gaat hier minder snel en efficiënt. Vaak hebben ze minder personeel maar die doen dan ook alles van vroeg tot laat, koffers sjouwen, serveren, schoonmaken, strandstoelen neer zetten. Weinig vrouwen zie je werken in de hotels. Het blijft wennen dat niet efficiënte, we zien dat echt als opstarten vh toerisme. Over n paar jaar staan er meer luxere hotels, is personeel beter getraind etc. De prijzen zullen er dan ook wel naar zijn. Thailand is al veel verder bijvoorbeeld. Wat wel opvalt is dat ze een behoorlijk westers aanbod hebben op de menukaart, van pasta tot fried rice van club sandwich tot rice curry van hamburger tot spicy tuna. Hier in Arugambay is n enorm aanbod aan vis. Langs de weg staan ze buiten op de weg met t visaanbod vd dag en kan je kiezen wat je op je bord wil. Nog wel even onderhandelen over de prijs. Gister moesten we op pad voor slippers, op geheel mysterieuze wijze zijn van Juul en mij 1 slipper verdwenen. We hadden ze even op n bootje gelegd zodat ze niet mee werden gesleurd met de golven. Even later foetsie, van elk 1@!@!. En net onze lievelings slippers, spoorloos. n visser die n punt wilde maken, een zwerfhond die dacht dat t vis was. Geen idee. Maar balen is t wel. We letten goed op onze spullen, in veel hotels in geen kluis en als die er is dan kan je die gewoon oppakken en meenemen. We hebben weinig waardevols mee dus geen stress. Overigens hebben we ons nergens onveilig gevoeld. S avonds in n dorp als dit moet je gewoon op de Mainstreet blijven en niet de donkere stegen in. Verder je niks aan trekken van starende mannen en toeterende tuktuks die business willen doen. Dus no harm there. Gisteren was t zaterdag en op t strand waren heel veel locals, muziekorkestje, soort van dweilorkest erbij, de vrouwen in gekleurde sari's, kinderen en mannen die genoten van n dagje vrij aan zee. Net zoals wij enjoying the good life!!