Galle - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Sanneke SvR - WaarBenJij.nu Galle - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Sanneke SvR - WaarBenJij.nu

Galle

Blijf op de hoogte en volg Sanneke

11 Augustus 2016 | Sri Lanka, Galle

En dan is het in eens donderdag 11 augustus. Vanavond vliegen we terug naar huis. Vanmorgen keken we tijdens t ontbijt uit over de baai van Galle, t oude fort, palmbomen, krekels op de achtergrond, vissersbootjes die de haven in varen en de blauwe Indische oceaan. Wanneer heb je nou zo'n uitzicht!!! Na een heerlijke dag chillen bij ons hotel in Tissa, waar we genoten van een heerlijke massage, lunch, pool, niks doen gister een flink stuk gereden naar Galle. We zijn helemaal langs de zuidkust gereden en zagen een woeste zee met enorme golven, ook zagen we de gevolgen van de tsunami nog. Die is hier vol op de kust geslagen. Alhoewel er flink is gebouwd zie je nog restanten van gebouwen, veel jonge palmen en braak liggende stukken woud. Ongelofelijk wat dat hier voor n gevolgen waren in 2004. De dorpjes zien er leuk uit maar was meer een lintbebouwing met hotels vlak aan de doorgaande weg. Ze zijn nog flink aan t bouwen. We hadden ook over de snelweg (jawel die is in dit stukje aangelegd en loopt tot Colombo) kunnen gaan maar kozen voor de lange weg langs de kust. Tussendoor gestopt bij n mooie tempel maar daar stond n olifant bij, voor de lokale bevolking een attractie en ook voor toeristen. Wij durfden geen foto's te maken en vonden t vreselijk. Helemaal vast geketend en kon geen kant op. Hij kreeg voedsel dat de mensen kochten en naar em toe gooiden. We zijn snel weg gegaan. Uiteindelijk kwamen we in Galle aan, onze laatste stop. Galle ligt aan t water en is bekend om het grote oude fort, een deel door de Portugezen maar met name gebouwd door de Hollanders in de 17e eeuw. Het is een van de best bewaarde forten van Sri Lanka. Binnen het fort zie je veel gebouwen waaronder de Nederlands hervormde kerk. Het is nu een soort van tropisch Naarden geworden, allemaal leuke restaurantjes, boetiekjes en heel veel juweliers. Je kan ook over de stadsmuren van het fort lopen. Je ziet dan t deel dat de Portugezen bouwden, smalle muur en de brede muur die door de Hollanders is gebouwd. De stad binnen t fort is ongeschonden gebleven tijdens de tsunami. We waren laat voor lunch maar aten ergens een hapje, fried rice en ik inktvis gebakken in pittige saus. De salade die er bij zat zag er heerlijk uit, toch laten staan. We zijn de hele vakantie niet ziek geweest door toch echt op te letten en geen salade of andere rauwe dingen te eten. Van mensen gehoord dat ze wel ziek waren geworden, en soms incl ziekenhuis bezoek. Toen we nog even naar t toilet gingen en de keuken zagen moesten we even slikken....oeps dat was niet best. Zo zie je maar zelfs in zo'n toch best toeristisch deel moet je scherp blijven. We hebben daarna heerlijk rondgestruind, de zonsondergang gezien en daarna omdat we niet veel honger hadden sushi gegeten. Op n prachtige locatie the old dutch hospital. Een gebouw dat ze helemaal hebben gerestaureerd en waar nu over 2 verdiepingen restaurants/winkels zitten. Op de galerij kun je met uitzicht op zee eten. Wij dus sushi en dat durfden we omdat t er vol zat en t onderdeel is van top restaurant in Colombo. Alle 3 gesmuld van de kraakverse tonijn. Een mooie afsluiting. Met tuktuk terug naar hotel wat op n heuvel ligt en erg stylisch is. We hebben vandaag n late check out, om 3 uur haalt onze driver ons op. 2-3 uur om naar airport te komen. Denk veel te vroeg maar ook al is t snelweg, dat verkeer is hier echt niet in te schatten om nog maar niet te denken aan over hele kuddes buffels en of koeien die in een keer de weg over steken. Nu zijn Pim en Juul nog even t nieuwe deel van Galle in, de laatste roepies opmaken en ik ga lekker chillen bij de pool als ik dit stukje heb geschreven. Morgen rond deze tijd in Dusseldorf denk ik, lokale tijd. Ik ga nu nog even genieten van deze zalige tropische zon lieve allemaal!!

• 11 Augustus 2016 - 09:22

Bart En Josje:

Zeer enthousiast reisverslag.Volgens ons een echte aanrader!jullie hebben in ieder geval beter weer dan wij.
    Geniet van de laatste uurtjes.Doen wij ook in nat Noordwijk.
    Goede terugreis!

groetjes Bart en Josje