Polonnaruwa - Reisverslag uit Polonnaruwa, Sri Lanka van Sanneke SvR - WaarBenJij.nu Polonnaruwa - Reisverslag uit Polonnaruwa, Sri Lanka van Sanneke SvR - WaarBenJij.nu

Polonnaruwa

Blijf op de hoogte en volg Sanneke

28 Juli 2016 | Sri Lanka, Polonnaruwa

Vanmorgen rond 9 uur vertrokken terug naar de culturele driehoek. Het is het gebied tussen Kandy, Anuradhapura en Polonnaruwa. Hier liggen een flink aantal van de mooie oude steden met echt prachtige dingen. Vandaag Polonnaruwa, iets meer dan 3 uur rijden vanuit Trincomalee, 120 km (dat duurt zolang als je 40 km per uur rijdt en af en toe obstakels als koeien, bussen die plots stoppen enzo). We zitten in het Lake hotel, n prachtig plekje aan t Topo Wewar. Dit is een 'tank', een meer dat ooit is aangelegd zodat t water dat tijdens de moesson valt opgevangen wordt en via een irrigatie systeem zijn weg vindt naar de akkers. Op meerdere plekken op SL vind je deze tanks. We gooien de spullen op de kamer, en lunchen met uitzicht op t meer. Om 2 uur worden we door onze driver opgehaald. Het is echt bloedheet, dus flink water mee. Ook hier heb ik n prio lijst gemaakt want er is zoveel te zien dat t onmogelijk is om alles te zien maar ook om op te nemen. Polonnaruwa is een van de oude koningssteden waar veel goed bewaarde tempels en ruinen kan bekijken. Entree is wederom fors, 25 dollar pp. Locals betalen niks. Onze driver stopt meteen bij de eerste ruïne, daar willen we niet heen. Dan maar even met t boekje en plaatje/kaart erbij uitleggen wat we willen doen. Simpel houden werkt. De namen zijn ook niet goed uit te spreken:). Wel heel luxe, je kan met de auto over t park van plek naar plek. Je kan ook fietsen maar al t geld dat we mee hebben ging op aan de entree en daarnaast is t eigenlijk te warm om te fietsen. Dus de perfecte oplossing. We starten bij de Quadrangle, de Dalade Maluwa. Een vierkant terras en op het terras alleen maar prachtigs. We worden gewezen op het schoenen uit doen, we hebben gelukkig dikke sokken mee en dat is super handig met die warme stenen/paden en doen ook n sarong om. T allermooiste is de Vatadage met op alle 4 de windstreken een boeddha beeld. Ook de maanstenen onder aan de trappen zijn de mooiste die we tot nu toe gezien hebben. Verder op in t park staan we sprakeloos naar 3 boeddhabeelden te kijken die uit 1 blok steen zijn gehouwen, de Gal Vihara. Een ervan is een liggende Boeddha van 14 meter lang. Te mooi!! Er tegenover ligt Lankatilaka. En eerlijk gezegd vond ik dat het meest bijzondere. Een klein smal gebouw waarvan de muren 16 meter hoog zijn. Het dak zit er niet meer op, het is ook best vervallen. Achterin staat een groot Boeddhabeeld, het hoofd is verloren gegaan. De kleine intieme ruimte, de wierook en jasmijn bloemetjes die er ter offering liggen geven een serene sfeer. Ik ben er ontroerd van. Zelfs de buitenmuur (aan de linkerkant) is mooi. Niemand kijkt er naar maar wij hadden er over gelezen. En zo zie je mysterieuze beelden waarvan men niet goed weet wat ze uitbeelden. Het is net een sprookjes vertelling in beelden waar je naar kijkt. Prachtig.
Voordat we t park uit rijden gaan we op verzoek van Julia nog even kijken bij de lotus vijver. Het is een soort van bubbelbad in de vorm van een lotus. Deze werd waarschijnlijk niet gebruikt omdat er maar een van is teruggevonden. Polonnaruwa is echt geweldig! We rijden terug naar t hotel maar pinnen nog even bij een Commercial Bank. De enige bank op SL waar je met je pinpas kan pinnen. Het is half 5 en de bank is dicht dus kunnen helaas niet wisselen in kleinere coupures. Ook extra water gehaald, met die warmte gaat dat wel heel snel er door heen. We eten vanavond in t hotel want er zit hier niks in t deel waar we nu zijn. Morgen drukke dag voor de boeg, Sigiriya en in de middag onze eerste safari.