De Tempel van de Tand en Botanische tuin - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Sanneke SvR - WaarBenJij.nu De Tempel van de Tand en Botanische tuin - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Sanneke SvR - WaarBenJij.nu

De Tempel van de Tand en Botanische tuin

Blijf op de hoogte en volg Sanneke

31 Juli 2016 | Sri Lanka, Kandy

Van t rijtje hotels is dit hotel wel erg basic en ver van de stad. Daardoor ben je als je terug bent in hotel gekluisterd aan je kamer, we hebben hier geen pool. T hotel is tegen n berg aan gebouwd. Maar we vinden t niet erg, er is airco, goede bedden en een ruime badkamer. De electra valt af en toe uit en gaat dan weer aan, dus ook dat gaat goed:), wifi is dramatisch maar dat is overal wel. Vanavond lopen we een stukje naar beneden en gaan daar eten, heeft mooi uitzicht over de stad. Op menu chinees, erg smakelijk. Vandaag op t programma, de tempel van de Tand van Boeddha en de botanische tuinen. We hadden een relaxte ochtend, rond half 11 haalde onze driver ons op. Blijkbaar is zondag een holy dag want alle locals liepen uit richting tempel, de Dalada Maligawa, opwel de Tempel van de Tand. Mmmmmm. We parkeerden halverwege en liepen langs t meer van Kandy met de stroom mee. Slippertjes aan ivm t uit doen bij de tempel en sarong mee voor Pim. We worden er erg handig in! We waren er bijna, ging t in eens keihard regenen. Driver terug rennen voor plu's. Tuurlijk stopt de regen als hij terug is. We moesten door een huisje van security, vrouwen ene kant, mannen andere kant. Juul en ik misten Pim, en toen zagen we hem gezellig kletsen met de bewaker die ondertussen zijn sarong aan t ombinden was. Want dat is geen simpel klusje. Schattig om te zien, die grote Hollander voor zo'n kleine Sri Lankaan. Security is er omdat in 1998 een bomaanslag werd gepleegd op deze heel heilige plek van de boeddhisten van SL, door Tamils. Sindsdien is er security, alhoewel t niet echt veel voorstelt. Op heel drukke dagen kan t wel daardoor behoorlijk vertragend oplopen. Maar goed alles dus nat en viezig en wij slippers uit. Dat is toch even slikken tussen honderden locals. Die waren behoorlijk aan t dringen met offers in de hand, of voordringen of duwen. We waren niet met echt heel veel toeristen, maar dat valt ons sowieso op. Wij dus stapvoets tussen de prevelende menigte de tempel in. Je gaat via trappen omhoog waar je op een plaatsje komt, daar moesten we weer via een trap omhoog en daar zitten / staan honderden mensen te bidden. Hier wordt de Tandrelikwie bewaard. Blijkbaar gaat die schrijn 3x per dag open en dan is t dringen geblazen, gelukkig net niet op t moment dat wij er waren. T is echt ontroerend hoe jong en oud hier in overgave zitten te prevelen, sommigen luid, sommigen stil. Sommigen alleen, sommigen met de hele familie. Er wordt voor veel geld aan offers op de tafels gelegd, lotus bloemen en jasmin maar ook bakjes rijst met bloemetjes. Terwijl we op de trap stonden hoorde ik n kind vragen 'was Boeddha rijk?' De vader antwoordde, 'niet rijk in geld maar wel in wisdom!' We liepen via een andere hal in de tempel langs verschillende Boeddha beelden die zijn geschonken. Daarna naar buiten. We hadden t wel gezien met al die mensen. Bij t kraampje waar je je slippers ophaalt een kraan om je voeten te wassen. Dat was erg fijn kan ik je zeggen. Juul en Pim hadden alle ziektes die je maar kan krijgen van daar lopen wel een keer opgenoemd dus je snapt de sfeer wel n beetje. Onze driver, die overigens Perrere heet, vader van 2 tienerkinderen, woont in Colombo en dus 3 weken met ons op pad is, is Boeddhist. Hij zei, this temple is our heart! Hij komt hier wel 2-3x per maand. Nu bleef hij wachten, hij vond t erg druk. Zijn engels is niet geweldig maar op simpele vragen antwoord hij, en tijdens t rijden laten we hem concentreren. Zoals hij zelf zegt, if you can drive on Sri Lanka you can drive anywhere! Hij neemt ons mee naar een door de overheid gerund warenhuis met local crafts. Van zilver tot hout tot batik tot troep. Van alles is er te vinden. We weten niet goed of de prijs goed is, dat krijgen we er ook niet goed uit bij de driver. We zien wat leuke dingetjes maar besluiten niks te kopen. Volgende stop, de Peradeniya Botanical gardens. Dit op verzoek van onze Julia die zei, dat lijkt me leuk. Dus dan doe je dat! Het is de grootse botanische tuin van SL en schijnt een van de mooiste in de wereld te zijn ( nou moet ik zeggen dat t reisboek van Insights alleen maar met superlatieven schrijft). Groot is het zeker, 60 ha. We hebben schitterende orchideeën gezien, enorme bomen en lanen met exotische palmen. Hele gezinnen spenderen er hun zondag met een picknick, geen slechte plek! Wij lunchen bij n cafeetje op t park, met uitsluitend toeristen maar dat was te verwachten. We genieten van het uitzicht, spotten nog een kleine leguaan of kameleon, dat weten we even niet, en gaan dan op zoek naar de specerijen. We zien kaneel, peper en nootmuskaatbomen. Ook vanillestruiken maar ook lemongrass en ginger. Grappig omdat wij kruiden alleen zo'n beetje gemalen in n potje kennen. T is blijkbaar geen seizoen want behalve bollen nootmuskaat zien we niks anders hangen. Op de terugweg naar t hotel rijden we nog langs een wood fabriek, maar zien niet iets bijzonders. Julia had nog iets in haar hoofd van de winkel eerder op de dag dus daar gestopt en voor haar oorbellen gekocht. Een mooie herinnering voor onze dochter aan Sri Lanka. Nu dus loungen op de kamer en zo dadelijk n hapje eten. Morgen duiken we verder de bergen in en rijden we dwars door theeplantages. Wordt weer leuk!

• 02 Augustus 2016 - 23:09

Inge:

lieve Sanneke, Pim en Julia,
    Wat een heerlijke verslagen maak je Sanneke.
    Zie Pim echt lopen en boven ieder uitsteken.
    Wat een ervaring zo met de mensen en de belevingen van hun leven.
    Veel plezier met elkaar.
    Inge