Another sunny day en bezoek Trincomalee - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Sanneke SvR - WaarBenJij.nu Another sunny day en bezoek Trincomalee - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Sanneke SvR - WaarBenJij.nu

Another sunny day en bezoek Trincomalee

Blijf op de hoogte en volg Sanneke

26 Juli 2016 | Sri Lanka, Trincomalee

Gisteravond flink regen en onweer, maar daar is vanmorgen niks van te merken. Zonnig en warm is het als we op t balkonnetje de dag begroeten. We zien ook dat de vissers druk in de weer zijn op t strand. Op zee ligt een bootje en van daar uit loopt t net twee kanten uit elkaar en wordt via het strand weer bij elkaar getrokken, aan beiden kanten staan 6-8 vissers die heel ritmisch naar elkaar toe lopen en tegelijkertijd t net binnen halen. Uiteindelijk komt t net op t strand en spartelen er tig vissen op t strand. Die worden gedroogd en verkocht. Waar we zijn is n vissersplaats, overdag zie je de bootjes op t strand en s avonds varen ze uit en zie je in t donker allemaal lichtjes op zee. Een knus beeld. Vanmorgen lekker lezen na t ontbijt. Ik heb vandaag t typisch Sri Lankaanse gerechtje 'hopper' genomen. Het is n pannenkoekje in de vorm van een kommetje, gemaakt van rijstebloem en kokosmelk. Ik kreeg er een eitje in en dan heet t egg hopper. Erbij kon ik uit wel 8 soorten sausjes kiezen, in alle kleuren/smaken. Ik koos een 'milde' van ui-sambol. T smaakte naar een hartige pannenkoek. Was toch best nog spicy maar wel lekker!
We hadden om 3 uur met onze driver afgesproken, we wilden het fort in de stad bekijken en de hindoe tempel die iets verder op ligt. Even een break uit de zon leek ons geen slecht idee. Trincomalee is niet heel bijzonder, rommelig en doet armoedig aan. Je ziet er weinig toeristen op straat terwijl in de omgeving redelijk veel hotels/resorts zijn. We gaan eerst naar het fort. Fort Frederick ligt strategisch heel goed en is begin 17e eeuw gebouwd door de Portugezen, maar daarna in handen gekomen van de Hollanders en verder uitgebouwd. Daarna eind 17e eeuw namen de Britten het in bezit. Je ziet de hoge en dikke muren goed als je er heen loopt. Je loopt n oude poort door. Je ziet ook nog n paar overgebleven kanonnen. Het is nu in gebruik door de SL navy. Via het fort rijd je omhoog naar Swami rock. Boven deze rots staat een moderne hindoe tempel, Kineswaram tempel. Totaal anders dan een Boeddhistische tempel. Veel kleur en figuren zie je als versiering en heiligen die uitgebeeld worden. Ook hier schoenen uit en knieën bedekken. Boven op de rots heb je prachtig uitzicht over de oceaan en zie je de baai liggen waar oa ons hotel ligt. Een kant van de rots heet Lovers' Leap, 130 m steil naar beneden. T verhaal gaat dat een Hollandse vrouw, Francina van Reede, hier van af sprong toen haar man, die vreemd ging, met de boot wegvoer van SL. Smeuïg verhaaltje. We zijn nog even door Trinco gereden maar hadden weinig zin om er rond te lopen. Terug in t hotel zijn we rond borreltijd t strand opgelopen en bij n leuke strandtent gaan borrelen en uit eindelijk er ook gegeten. Ik had verse calamaris, met kruiden en knof gebakken en de andere twee een indrukwekkende burger. We zaten aan een grote picknick tafel bij nog een Nederlands gezin. Was erg gezellig. Nu terug in hotel en zijn Pim en Juul nog even aan t zwemmen. Even afkoelen, t was behoorlijk klammig vanavond. We hebben gemerkt zolang je op t strand blijft dat er geen muggen zijn, die zijn er overigens wel als je 3 meter landinwaarts loopt. Smeren, smeren, smeren, dus. Deet gaat er op in variant 40 of 50%! En dat helpt goed. Ik ben lekker op de koele kamer dit verhaaltje aan t typen. Een fijne avond where ever u are!!! Ps het tijdsverschil met Nederland is 3,5 uur later.