Parque Nacional Volcan Arenal - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Sanneke SvR - WaarBenJij.nu Parque Nacional Volcan Arenal - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Sanneke SvR - WaarBenJij.nu

Parque Nacional Volcan Arenal

Blijf op de hoogte en volg Sanneke

03 Augustus 2014 | Costa Rica, Fortuna

Het is hier duidelijk ander weer, weliswaar regen vannacht maar bij lange na niet zo veel. Het is hier ook minder vochtig en koeler, eigenlijk wel aangenaam. Wederom is de natuur prachtig en vandaag hebben we zowel in de tuinen van ons hotel maar ook bij de vulkaan veel dieren gezien. De vulkaan is de attractie van de omgeving en er worden veel veelal dure tours verzorgd, soms inclusief lunch of diner. Wij wilden niet gebonden zijn aan tijd en ook geen 50-80 dollar pp betalen voor een dagdeel activiteit. Dan biedt de Lonely Planet eigenlijk altijd uitkomst, wij zijn naar de Observatory Lodge gereden, vlakbij de vulkaan. Entree tot de lodge en de omgeving was 8 dollar pp. En t was een schot in de roos. We moesten wel een enorme hobbel weg van 10 km rijden, we hebben een goede stoelmassage achter de rug. Pim kon zijn rijkunsten weer even tonen. Al snel zagen wij de vulkaan maar die was voor de helft in wolken gehuld, maar we konden meer zien dan bij ons hotel. Bij de lodge zijn een aantal trails die je kan bewandelen, een klein museum over de vulkaan en een Observatory deck waar je de vulkaan goed kan zien.
Vulkaan Arenal is conisch (kegelvorm) en 1650 m hoog en een belangrijk punt voor Costa Rica. De vulkaan is nog steeds erg actief. Costa Rica ligt op de breuk van 2 platen van de aardkorst, de Caribische en Cocosplaat. De Caribische plaat wordt omhoog geduwd en dat geeft ruimte voor magma/lava. Vanaf het deck konden wij de vulkaan al veel beter zien en door de zon loste de bewolking grotendeels op. We waren super blij met het uitzicht, alhoewel de top niet te zien was. Daarna zijn we naar het museumpje gelopen, daar staat een seisograaf waar je de trillingen in de aarde kan zien bij de vulkaan, het was gelukkig rustig. Op het terrein was een waterval en we hebben daar de 2 km trail naar toe gelopen waarbij we meteen even konden oefenen met het bewandelen van hanging bridges. Dat zijn loopbruggen door de jungle, vaak over water en door stukken jungle hoog boven de bomen of er tussen. We zagen brulapen, fel gekleurde kevers, kikkers en een hele groep witsnuitneusberen. Het was een groep vrouwtjes met de kids, de mannetjes lopen solitair rond, daar zagen we er ook n stel van. Ook heel veel kolibries en andere vogels zagen we. De waterval was prachtig, de wandeltocht die door de bossen ging, gepaard met flink wat klimpartijen. Op de terugweg naar het hotel zagen we in eens dat de vulkaan bijna helemaal in zicht was, wat een adembenemend gezicht. We konden ook zien dat er rook uit de krater kwam. Juul moest we even overtuigen dat dat niet iets ernstigs was, daarna lunch. En terwijl we lekker aten in de zon, keek Pim op en toen was alles in een keer helder en hebben we prachtige foto's van deze overweldigende vulkaan gemaakt. Wat een topdag! Voldaan terug naar het hotel en lekker gezwommen. Vanavond wat gegeten in La Fortuna, we vinden het er erg toeristisch maar weinig echt leuke eettentjes. Met z'n 3en wat hapjes besteld en nu op de kamer vermaak met spelletjes en ik typ het verhaal. O ja en ook nog toekans gezien ( officeel heten die de zwavelborsttoekan), je weet wel vh van der Valk logo:). Morgen een lange reis voor de boeg, hemelsbreed niet ver maar we moeten om het Laguna de Arenal heen en een deel vn de weg is onverhard. We gaan om half 9 rijden, de bestemming is Monteverde, dit is de plek van de nevelwouden en maken we een wandeling over hanging bridges. Wordt vervolgd lieve mensen. Liefs van ons 3