De Jaguar Rescue Center - Reisverslag uit Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica van Sanneke SvR - WaarBenJij.nu De Jaguar Rescue Center - Reisverslag uit Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica van Sanneke SvR - WaarBenJij.nu

De Jaguar Rescue Center

Blijf op de hoogte en volg Sanneke

31 Juli 2014 | Costa Rica, Puerto Viejo de Talamanca

De eerste week zit er bijna op. Het voelt alsof we er al weken zijn. Veel Nederlanders die we ontmoeten zijn aan t einde van hun vakantie, wij zijn hier gelukkig nog even. Een fijn gevoel!
Heerlijk geslapen in onze nieuwe kamer, we hebben een upgrade gedaan naar een kamer met AC. Het is hier erg vochtig en met de vele muggen is t niet te doen met een fan. Bovendien waren mijn reisgenoten niet erg gerust op het feit dat de deur een schuifdeur was met grote kieren. Een kakkerlak, grote vlinder en sprinkhaan waren al onze huisgenoten.....
Uitgerust en verwachtingsvol onze was opgehaald, t rook lekker en leek nog 5 kilo. Bij het naar buiten lopen werden we nog even getipt om een knoop in de zak te doen. Stel je voor alle schone was in de blubber! Het is zonnig, eigenlijk voor t eerst hier, en we besluiten even naar de Jaguar Rescue Center te gaan om te bekijken hoe laat er n toer is, zodat we kunnen plannen. Om half 12, dus even snel het strand op en naar de hoge golven kijken en de voeten in t water. Dit deel van de kust staat bekend om zijn mooie stranden, wel veel hoge golven. Het is een echt surfers paradise. Half 12 stonden wij bij de rescue Center, t blijkt een goed georganiseerd center te zijn, gerund door allemaal vrijwilligers. Volgens mij mn jongeren die tijdens hun reisperiode nog wat nuttigs willen doen, en dan is deze plek geen straf als je tenminste van dieren houdt. We worden in groepjes door het center geleid en komen heel dichtbij de vele dieren die je of uit t boekje kent of van ver af gezien hebt in het wild. Het centre is een opvangcentrum voor dieren, de eigenaren zijn 2 biologen die jaren geleden hier zijn neergestreken. De lokale bevolking brengt hen gewonde dieren of het center wordt gebeld als ze n dier vinden, bijvoorbeeld de mishandelde krokodil en daardoor een oog mist, een valk die 2 kogels in zijn lijf/vleugel heeft en dus niet meer kan vliegen, een wilde kat die gered was van een eigenaar die hem privé wilde houden. Ook zien we verschillende toekans, een baby luiaard (heel schattig), herten, uilen en kikkers. Over een aantal dieren horen we vreselijke verhalen, maar ze worden hier liefdevol opgevangen en voorbereid op n terugkeer naar het wild. Heel leuk was t dat je in de opvang bij de aapjes mocht, er zijn veel kleine aapjes die hier worden voorbereid op t terugkeren naar de regenwouden. Elke dag gaan de vrijwilligers met de aapjes het woud in zodat ze er kunnen spelen en hopelijk wennen aan de apengroepen die er wonen en uiteindelijk worden opgenomen in deze apengroepen. De echte kleintjes hangen aan hun verzorgers en zijn een soort van surrogaat moeder voor hen. Ook een hele reeks aan slangen gezien, en ondanks dat je ze zeer waarschijnlijk niet tegenkomt, toch een angstig idee, er zijn hier echt heeeeeel veel verschillende soorten en giftig. Je gaat blijkbaar niet aan elke beet dood maar toch.
Na de leuke rondleiding heerlijk geluncht met oa gebakken bananen met een bonendip, en rest vd middag bij de pool doorgebracht. Vanavond nog 1x eten bij het leuke tentje van gisteravond en dan morgenvroeg vertrekken we uit het Caribische gebied richting het noorden.